Η
ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ ΣΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ
Παρόλο
που συχνά αναφερόμαστε στην προσοχή και την αυτοσυγκέντρωση
στον αθλητισμό δεν είναι πάντα ξεκάθαρο τι εννοούμε.
Πολλές
φορές αποδίδουμε στις έννοιες αυτές τη σημασία:
Α)
της ετοιμότητας και της διάρκειας.
Όταν
εννοούμε την προσοχή ως ετοιμότητα αναφερόμαστε σε
προβλήματα όπως:
Είναι
ο αθλητής σε ετοιμότητα για να αντιδράσει στο σήμα
της εκκίνησης;
Ο
άλτης του μήκους, καθώς προετοιμάζεται για την προσπάθεια
του είναι κατάλληλα συγκεντρωμένος;
Β)
της ικανότητας ταυτόχρονης επεξεργασίας πολλών ερεθισμάτων.
Μπορεί
ο αθλητής που αμύνεται στο Μπάσκετ να επεξεργαστεί
την ταυτόχρονη κίνηση όλων των επιθετικών και να αντιδράσει
κατάλληλα;
Γ)
Επιλεκτικότητα ερεθισμάτων.
Μπορεί
ο αμυντικός στο μπάσκετ να επιλέξει τα σωστά ερεθίσματα
από την κίνηση του αντιπάλου, ώστε να μην δεχτεί την
προσποίηση;
1.
Η ΠΡΟΣΟΧΗ ΩΣ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΔΙΑΡΚΕΙΑ
Ετοιμότητα
για μεμονωμενες προσπαθειες
Δύο
σημαντικοί παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν την ετοιμότητα
των αθλητών και των αθλητριών να αντιδράσουν σωστά
ή να εκτελέσουν σωστά μια προσπάθεια, είναι η σωματική
διέγερση και οι αρνητικές σκέψεις. Η πολύ αυξημένη
σωματική διέγερση είναι συνήθως καταστροφική για την
κατάλληλη εστίαση της προσοχή
Ετοιμότητα
σε προσπάθειες διάρκειας
Πειραματικά
ευρήματα δείχνουν ότι α) τα άτομα έχουν περιορισμένη
δυνατότητα διατήρησης της προσοχής τους για παρατεταμένα
χρονικά διαστήματα β) σε ασκήσεις ανίχνευσης ερεθισμάτων
η απόδοση μειώνεται κατακόρυφα μετά από 30 λεπτά.
Είναι φανερό ότι είναι πολύ δύσκολο για τους αθλητές
να μείνουν συγκεντρωμένοι σε αθλήματα τα οποία πολλές
φορές διαρκούν ώρες όπως το τένις, το βόλεϊ ή το μπάσκετ.
Στα
αγωνίσματα μεγάλης διάρκειας που δεν έχουν διακοπές
μεγάλων αποστάσεων, ίσως φαίνεται φυσιολογικό ο αθλητής
να στρέφει την προσοχή του σε άσχετα ερεθίσματα, για
να αντιμετωπίσει τη μονοτονία και την κούραση. Έρευνες
όμως με μαραθωνοδρόμους έχουν δείξει ότι οι πιο επιτυχημένοι
με μαραθωνοδρόμοι εναλλάσσουν συνεχώς δύο διαφορετικές
στρατηγικές προσοχής: α)προσοχή σε σχετικά ερεθίσματα
δηλαδή εστίαση στις λειτουργίες όπως καρδιακός σφυγμός,
αναπνοή, αίσθηση μυών και προσπάθεια ελέγχου τους
και β)προσοχή σε άσχετα ερεθίσματα. Αντίθετα, λιγότερο
επιτυχημένοι μαραθωνοδρόμοι βρέθηκε ότι χρησιμοποιούν
σχεδόν αποκλειστικά τη στρατηγική εστίασης σε άσχετα
ερεθίσματα.
ΠΩΣ
ΒΕΛΤΙΩΝΕΤΑΙ Η ΠΡΟΣΟΧΗ ΩΣ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΕΠΑΓΡΥΠΝΗΣΗ
Έλεγχος
της διέγερσης
Η
χρησιμοποίηση των γνώσεων από το κεφάλαιο των τεχνικών
ελέγχου της διέγερσης θα βοηθήσει ώστε να διδάξει
κανείς στους αθλητές να ενεργοποιούνται ή να χαλαρώνουν,
όταν χρειάζεται.
Επίσης
με την καταγραφή από τους αθλητές του επίπεδου της
διέγερσής τους πριν από κάθε προσπάθεια έτσι ώστε
να μπορέσουν να ανακαλύψουν μόνοι τους το ιδανικό
τους επίπεδο διέγερσης
Ρουτίνες
εκτέλεσης
Σε
ό,τι αφορά στην κατάλληλη προετοιμασία για μια συγκεκριμένη
εκτέλεση (Ελεύθερη βολή) όπου απαιτείται στιγμιαία
ετοιμότητα και κατάλληλη εστίαση της προσοχής, τότε
είναι πολύ σημαντικό να αναπτυχθούν και να εξασκηθούν
κατάλληλες ρουτίνες εκτέλεσης. Λέγοντας ''ρουτίνες
εκτέλεσης'' εννοούμε μια αυστηρά προκαθορισμένη σειρά
ενεργειών και σκέψεων, η οποία εκτελείται πριν από
την προσπάθεια και με στόχο την κατάλληλη εστίαση
της προσοχής.
Οι
ρουτίνες εστιάζουν την προσοχή. Με την εστίαση
σε μια προκαθορισμένη σειρά ενεργειών αποτρέπουμε
τη διολίσθηση της προσοχής σε άσχετα ερεθίσματα και
αρνητικές σκέψεις.
Οι
ρουτίνες αυτοματοποιούν την εκτέλεση. Η μηχανική
ανάλυση της κίνησης πριν από την εκτέλεση δε βοηθάει
στη σωστή εκτέλεση. Χρησιμοποιώντας μια ρουτίνα αποκλείουμε
τη συνειδητή ανάλυση πληροφοριών αυτοματοποιώντας
την προσπάθεια.
Οι
ρουτίνες εμποδίζουν την πτώση της απόδοσης μετά από
διαλείμματα. Επαναλαμβανόμενες εκτελέσεις στο
ίδιο έργο με διαλείμματα έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση
της απόδοσης .Οι ρουτίνες επαναφέρουν τη διέγερση
στο επιθυμητό επίπεδο αποτρέποντας την πτώση της απόδοσης
Λέξεις
κλειδιά-αυτοδιάλογος
Οι
αθλητές και αθλήτριες πρέπει να εντείνουν την προσοχή
τους όταν εκτελούν. Μια χρήσιμη στρατηγική πριν από
κάθε εκτέλεση (π.χ. μπαλιά ή σέρβις) είναι να χρησιμοποιούν
οι αθλητές ως «εναύσματα» φράσεις ή λέξεις κλειδιά
τα οποία τους βοηθούν να εστιάζουν κατάλληλα την
προσοχή τους. Για να επιλεγούν οι σωστές λέξεις «κλειδιά»,
πρώτα πρέπει να καθοριστεί από τον αθλητή και τον
προπονητή το σημείο που πρέπει να βελτιώσουν, όταν
εκτελούν. Στην προπόνηση ο προπονητής πρέπει να ζητά
από τον αθλητή να εκτελεί φωνάζοντας δυνατά τη λέξη
«κλειδί». Στο σπίτι να κάνει νοερή εξάσκηση χρησιμοποιώντας
τη λέξη «κλειδί» πριν από την εκτέλεση .Τέλος να χρησιμοποιεί
την λέξη «κλειδί» πριν τον αγώνα.
2.
Η ΠΡΟΣΟΧΗ ΩΣ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Συχνά
οι αθλητές δε χρειάζεται να επικεντρωθούν σε ένα μόνο
ερέθισμα, αλλά πρέπει να επεξεργαστούν ταυτόχρονα
πολλά ερεθίσματα. Γενικά έχει αποδειχθεί ότι η παράλληλη
εκτέλεση δύο ή περισσότερων δεξιοτήτων βελτιώνεται
με την εξάσκηση. Για την επίτευξη του στόχου αυτού
προτείνονται δύο στρατηγικές:
- Αυξημένη
επιβάρυνση με ερεθίσματα περίσπασης στην προπόνηση.
- Προσομοίωση
της εξάσκησης με τις συνθήκες του αγώνα.
3.
Η ΠΡΟΣΟΧΗ ΩΣ ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΡΕΘΙΣΜΑΤΩΝ
Κάθε
στιγμή οι αισθήσεις μας βομβαρδίζονται από χιλιάδες
ερεθίσματα. Εμείς όμως κάθε φορά διαλέγουμε και προσέχουμε
ένα πολύ μικρό αριθμό από αυτά. Η ικανότητα αυτή είναι
πολύ σημαντική για τους αθλητές, γιατί μόνο διαλέγοντας
τα πιο σημαντικά ερεθίσματα θα έχουν σωστές αντιδράσεις.
Τα
στυλ προσοχής
Όταν
η προσοχή μας είναι στενή να επικεντρωνόμαστε σε ένα
μόνο ερέθισμα.
Αντίθετα
όταν η προσοχή μας είναι πλατιά προσέχουμε ταυτόχρονα
πολλά ερεθίσματα.
Όταν
η προσοχή μας είναι εσωτερική προσέχουμε ερεθίσματα
από το σώμα ή τις σκέψεις μας.
Αντίθετα
όταν η προσοχή μας είναι εξωτερική, προσέχουμε ερεθίσματα
από το εξωτερικό περιβάλλον.
ΤΑ
4 ΣΤΥΛ ΠΡΟΣΟΧΗΣ
ΠΛΑΤΙΑ-ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ
Για
την ταυτόχρονη αξιολόγηση πολλών ερεθισμάτων
και την ανάλυση μιας κατάστασης
|
ΠΛΑΤΙΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ
Για
ανάλυση και προγραμματισμό
|
ΣΤΕΝΗ-ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ
Επικέντρωση
σε ένα εξωτερικό ερέθισμα
|
ΣΤΕΝΗ-ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ
Για
τη νοερή εξάσκηση της εκτέλεσης ή τη συγκέντρωση
στο σώμα
|
Πώς
βελτιώνεται η προσοχή ως επιλογή ερεθισμάτων
Όταν
διδάσκονται αθλητικές δεξιότητες, πρέπει να τονίζονται
στους αθλητές όσο το δυνατόν λιγότερα και πιο ευδιάκριτα
σημεία τα οποία θα πρέπει να προσέξουν κατά την εκτέλεση
και τα οποία θα τους βοηθήσουν να προβλέπουν αντιδράσεις.
Οι
προπονητές πρέπει να διδάσκουν και να καθορίζουν ποιο
από τα 4 στυλ προσοχής απαιτείται για κάθε μία από
τις ενέργειες των αθλητών τους, να εξασκούν τους
αθλητές στο να έχουν το κατάλληλο στυλ προσοχής για
κάθε περίπτωση και να αλλάζουν το στυλ προσοχής, όταν
αυτό απαιτείται.
Προγράμματα
εξάσκησης προσοχής και αυτοσυγκέντρωσης
Σήμερα
υπάρχουν ολοκληρωμένα προγράμματα εξάσκησης της ικανότητας
προσοχής για αθλητές. Με αυτά τα προγράμματα επιδιώκεται
συστηματικά:
Η
αξιολόγηση καταρχήν των πιθανών αδυναμιών του αθλητή
στα στυλ προσοχής και στη συνέχεια η εξέταση των
απαιτήσεων προσοχής του συγκεκριμένου αθλήματος ή
της συγκεκριμένης αγωνιστικής κατάστασης.
Η
εξέταση των ιδιαίτερων ατομικών και περιβαλλοντικών
χαρακτηριστικών, τα οποία είναι πιθανό να επηρεάσουν
τη διέγερση του αθλητή και κατά συνέπεια την αυτοσυγκέντρωση
του.
Η
αναγνώριση ειδικών προβλημάτων προσοχής στην αγωνιστική
κατάσταση και το διαχωρισμό σχετικών και άσχετων ερεθισμάτων.
Η
ανάπτυξη ενός ειδικού για την περίσταση προγράμματος
παρέμβασης με τη χρήση διάφορων τεχνικών όπως της
νοερής απεικόνισης γνωστικής επαναξιολόγησης καθορισμού
στόχων.
Προβλήματα
προσοχής στον αγώνα
Κατά
τη διάρκεια του αγώνα μερικά από τα πιο συνηθισμένα
προβλήματα με την προσοχή είναι α) η ανάκληση περασμένων
γεγονότων, β) η εστίαση στο τι θα συμβεί στο μέλλον
και γ) η ανάλυση της μηχανικής των κινήσεων
Ανακαλώντας
περασμένα γεγονότα
Πολλές
φορές οι αθλητές αντί να επικεντρωθούν στην εκτέλεση
την ώρα του αγώνα αποσπούν την προσοχή τους ανακαλώντας
γεγονότα από το παρελθόν όπως:
''Όσες
φορές αντιμετώπισα το σημερινό μου αντίπαλο έχασα''.
''Σε
αυτό το γήπεδο τραυματίστηκα''.
''Όσες
φορές έλειπε ο Χάρης από την ομάδα μας δεν παίξαμε
καθόλου καλά''.
Προσέχοντας
στο μέλλον
Συχνά
οι σκέψεις των αθλητών για το τι θα συμβεί μετά το
παιχνίδι είναι αυτές οι οποίες καταστρέφουν την προσοχή
και την αυτοσυγκέντρωση τους την ώρα του αγώνα.
«Αν
αποτύχω και σήμερα, ο προπονητής μου δε θα είναι καθόλου
ευχαριστημένος μαζί μου».
«Αν
δε νικήσουμε σήμερα, δε θα έχουμε καμία ελπίδα για
άνοδο».
Παράλυση
λόγω υπερανάλυσης
Η
ανάλυση της μηχανικής της κίνησης πριν από την εκτέλεση
είναι συνήθως καταστροφική για την προσοχή Η εκτέλεση
πρέπει να είναι αυτοματοποιημένη.
Στρατηγική
αντιμετώπισης
Να
διδαχτούν οι αθλητές τη νοερή εξάσκηση. Να τη χρησιμοποιήσουν,
ώστε να μπορούν να αναπαράγουν ζωντανές νοερές εικόνες
με τον εαυτό τους να εκτελεί τέλεια.
Πριν
από την εκτέλεση ο αθλητής θα πρέπει να είναι σε θέση
να δει νοερά τον εαυτό του να εκτελεί τέλεια.
Να
χρησιμοποιούν λέξεις κλειδιά, ώστε να επικεντρώνονται
στα σημεία, χωρίς να κάνουν ανάλυση της κίνησης.
|